sunnuntai 21. syyskuuta 2014

IHMETYTTÄÄ, KUMMASTUTTAA PIENTÄ KULKIJAA


 

Valtuustoaloitteiden käsittelyssä näyttää olevan Pyhäjärvellä varsin monenlaista käytäntöä. Jotkut etenevät suitsait sukkelaan, jotkut tosi viiveellä ja varsin erikoisella tavalla.

Kuitenkin olisi kohtuullista edellyttää, että aloitteet käsitellään viivytyksessä. Aloitteiden teko-oikeus on kirjattuna meillä valtuuston työjärjestyksen 2 lukuun. Aloiteoikeus perustuu luottamushenkilön keskeiseen asemaa demokratiaan perustuvassa kunnallisessa päätöksenteossa.

 
Käsittelen kaksi aloitetta, joita myös kommentoin:

TIEDOTTAMISESTA
Kaupunginvaltuustossa 27.5.2014 jätettiin aloite, olin yksi 15 allekirjoittajasta. Aloite oli otsakkeella ”Valtuustoaloite kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista, sekä tiedottamisesta, hyvästä hallintotavasta ja avoimuudesta, aloite koskee myös päätöksentekomenettelyä vuoden 2013 aikana.”

Kaupunginhallitus käsitteli aloitteen 8.9. § 315. Aloite ja siihen annettu selvitys luettavissa ko. kokouksen pöytäkirjasta. Itselleni tuli mieleen, ettei aloitetta ole otettu vakavasti. Toki selvityksessä myönnetään, että asioita on jouduttu käsittelemään ja päättämään uudelleen, esim. kun toisen pöytäkirjantarkastajan nimi puuttui, niin eihän sitä toki voida panna täytäntöön.

Tiedottamisesta jokainen voi olla mitä mieltä tahansa. Kaupunginhallituksen, 8.9.2014 § 315 selvityksessä todetaan että kuntalain 27 §:n mukainen tiedottamisvelvollisuus olisi kaupunginvaltuuston hankintaan kuuluva ja, että asiat voisivat tulla käsittelyyn valtuutettujen aloitteiden perusteella. Tämä ei oikein iskostu minun ajatuksiini. Kyllä esim merkittävistä investoinneista ja toimintojen muuttamisista tulisi järjestää riittävän ajoissa tilaisuuksia, joissa kuntalaiset pääsevät tuomaan mielipiteitään esille.

Selvityksessä todetaan, että kuntalain tarkoittama tiedottaminen ja kuulemistilaisuuksien järjestäminen on hallinnon ja viranomaisten harkinnassa ja esimerkkinä todetaan, että sairaalan rakentamiseen liittyvänä on tilaisuus arkkitehtisuunnitelmista 4.9.2014. Mitäpä arvelette, tämäkö on riittävää kuntalaisille? Täytyy todeta vaan, että hallinto ja viranomaiset eivät ole harkintansa puitteissa ainakaan minua tai tuttavapiiriä tyydyttäneet.

Selvityksessä todetaan lisäksi, että tiedotusta on ollut Radio Pookissa tai Oulun Tietomaassa. Näitäköhän kuntalaiset seuraavat. Selvä esitykseni tiedottamiseen olisi yleisötilaisuudet keskuskoululla tai valtuustosalissa, riittävän ajoissa, että vaikuttaminen on mahdollista. Näiden lisäksi kirjalliset tiedotteet kuntalaisille vireillä tai meneillään olevissa, koko kuntaa ja kuntalaisia koskevissa asioissa? Vai mitä mieltä olette?

PyhäNet Oy hoiti tiedotustoiminnan kiitettävällä tavalla.


 

ASKO KAURASEN ALOITTEESTA

1.      Maaliskuun valtuustossa § 35 Asko Kauranen teki valtuustoaloitteen, jossa hän pyytää tarkastuslautakuntaa ja kaupunginhallitusta selvittämään pikaisesti Sami Laukkaseen kohdistuvan tutkintapyynnön tekijän. Aloitteessa hän johtopäätöksenään toteaa, että toimeksiannon antaja on Rinnevaara tai minä.

Minua tämä syytös loukkaa ja haluaisin, että se joskus vielä selviää. Itse olen Päivärinnan kanssa vaatinut poliisia tutkimaan. Mutta vastaus oli: Ei rikosta. Tutkinta lopetettu.

Miksi, sitä en tiedä. No mitä sitten aloitteen käsittelyssä on tapahtunut.

2.      Hallitus 14.4.2014 § 166 kohdalla on päättänyt antaa hallintotoimen tehtäväksi selvittää pyynnön tarkoittaman tutkintapyynnön toimeksiannon

3.      Hallitus 19.5.2014 § 176 on jättänyt kuitenkin valtuuston päätöksen täytäntöön panematta, koska katsoo, että päätöksenteossa valtuustossa on tapahtunut muotovirhe. (Hämmästyttää, koska valtuusto oli yksimielinen, ja että pykäliä tehtiin kaksi 34 ja 35.), ja hämmästyttää tuo 14.4.2014 päätös. Käsittääkseni tuo kohta on tuolloin pantu täytäntöön

4.      Tarkastuslautakunnan esityslista 8.9.2014. tämän asian tiimoilta on se, että kohdalla 9 se merkitsee tiedoksi tulleena hallituksen pöytäkirjan 18.8.2014 § 276.

 

Onkohan käsittelyssä viivyttelyä, epäselvyyttä, haluttomuutta edes tutkia. Mielestäni ON. Minua ei ole kutsuttu esim. kuultavaksi. Tarkastuslautakunta ei ole tehnyt sitä, mitä sille kuuluu. Koska asia on minulle tärkeä, ja luulisi olevan myös Laukkaselle, toivon, että tarkastuslautakunta ryhtyy selvittämään asiaa ja vie sen poliisiviranomaisten tehtäväksi.

Valtuustoaloite sisältää selvitysvaatimuksen. Ilman Kaurasen omia näkemyksiä, olisin voinut yhtyä aloitteeseen, eli siihen, että tutkintapyynnön tekijä tai tekijät on selvitettävä. Mutta,  jokin minua asiassa häiritsee. Miksi aloitetta ei haluta selvittää? Kolahtaisiko vastaus johonkin/joihinkin?

Voisiko ajatella, että tekijällä olisi pokkaa tulla esiin, jotta totuus selviäisi.

Sen voin sanoa, en ikinä ole tehnyt tutkintapyyntöä Laukkasesta.

Aloitteen sisältämä väite on selvitettävä!!!!

 

 

Syyskuun aurinkoisena sunnuntaina.

 

Kaikella ystävyydellä

Raija